Andersom
Ik heb een agenda waarin afspraken van patiënten worden gepland, zowel de assistentes als ik plannen daar afspraken in. Eronder staat mijn standaard to-do lijst, die varieert van zo’n vijf tot iets van vijfentwintig patiënten waarvan ik iets moet regelen. Afspraken die gemaakt moeten worden, labaanvragen aan huis die verplaatst moeten worden, of patiënten die gebeld moeten worden.
Om de een of andere reden begin ik altijd onderaan en werk dan naar boven, dat werkt fijner dan van boven naar beneden.
Vaak is dit met patiënten precies hetzelfde; ze komen voor een routinecontrole zoals een bloeddrukmeting, maar vertellen dat er iets emotioneels is gebeurd, een familielid die bijv. overleden is. Wat ik altijd geleerd heb is dat je eerst de emoties de ruimte moet laten, dus geef vooral aandacht aan de emotionele gebeurtenis, vraag naar gevoelens en hoe dat ervaren is. Daarna kun je prima over op de bloeddrukmeting. Probeer dat vooral niet andersom; de patiënt zal zich niet gehoord voelen, en je relatie is verstoord.
Van de verzekeraar krijg ik twintig tot dertig minuten voor een consult. In dat consult moet ik vaak veel zaken doen en uit vragen: hoe het gaat met de leefstijl (eetpatroon, beweging), hoe het medicatiegebruik gaat (zijn ze therapietrouw – nemen ze alles goed in, en hebben ze bijwerkingen), of er klachten zijn (zoals pijn op de borst, of vocht in de benen). Als ik een controle heb voor een longfunctie is deze tijd iets langer. Tel hierbij op dat er zoals bij iedereen in het leven, ingrijpende gebeurtenissen spelen.
Daarnaast nog een aantal standaard handelingen zoals de bloeddrukmeting, een gewicht, maar ook een voetcontrole bij diabetes of een enkel- arm- index.
Het belangrijkste in mijn werk is de vertrouwensrelatie. En dat werkt beter andersom. Het is eerst belangrijk, om in die eerste twintig minuten met een nieuwe patiënt, de patiënt te leren kennen. Hoe komt de patiënt over, wat ‘verteld’ de patiënt met zijn of haar lichaamstaal? Wat vertelt de patiënt als eerste aan mij, wat kan ik daaruit opmaken? Als de relatie niet goed zit, kom je ook niet verder met een bloeddrukmeting, want hoe wil je de patiënt dan overtuigen van het nut van nóg een pil erbij?
Begin bij de relatie. Contact van mens tot mens. Hou je niet aan regels, of verplichtingen die de zorgverzekeraar stelt. Die komen op de laatste plaats. Je behandelt patiënten, geen cijfers.